סוללות A123 ...הדבר האמיתי!
(לא LIFE של HOBBICO)
סוללות A123 זה לא מה שאתם חושבים, זה כבר הרבה יותר...
אפשר לומר שזה העתיד האמיתי כל השאר היו סה"כ מעברונים קטנים באבולוציה המאלפת של הסוללות.
אני יכול לדמות זאת לDVD של פעם...זוכרים שהיו מין תקליטי DVD בקוטר מטורף...אמרו שזה העתיד,
מה שלא אמרו שיש כבר משהו יותר קטן, הדיסק הקטן שאנו מכירים שכבר יכול לאכסן בתוכו כמות מטורפת של זיכרון
והדוגמאות למוצרים נוספים לא חסרות.
נכון סוללות הליתיום יון והפולימר כבודן במקומן מונח אך כאן אנו עדים לשינוי הדרסטי שהולך להיות בכל מה שקשור לסוללות
נטענות. אני זוכר שהגיעו לראשונה סוללות הליתיום יון...כמה היית צריך לשכנע אנשים שזה, זה הדבר הגדול הבא...
עם יתרונותיו וחסרונותיו ובכן, כאן אנו ניווכח שב-A123 אין חסרונות...הסוללה המושלמת, אומנם...
ובכן צריך עדיין לקנות מטען חדש שמתאים לכימית התא החדש.טוב רוב מאמר זה יהיה על בסיס הגרפים וכדומה כדי להוכיח את טענתנו שטכנולוגיה מתקדמת ומתפתחת יותר
מהר ממה שאנו חושבים ואל לנו להיות מקובעים מחשבתית כדי להשתמש בה.סוללות ה-A123 עשו כמעט קפיצת קוונטום בכל מה שקשור לסוללות. למעשה אין בהן כמעט חסרונות והן המובילות היום בשוק
בכל מה שקשור לנתונים יבשים. למעשה הן כיום לב ליבם של כל המכונות, התשתיות והרכבים המונעים ע"י אנרגיה חשמלית.נתחיל...ישנם שני סוגי תאים לסוללות אלו...התא הראשון הוא בדיוק באותו גודל של סוללות הליתיום יון הרגילות שאנו מכירים...
השני הקוטר שלו הוא ב-10 מ"מ יותר רחב, האורך נישאר אותו הדבר.נתונים יבשים על תא בודד 18650
- 1. מתח קבוע 3.3 וולט
- 2. יכולת אגירה קבועה של התא עד 1.1 במיליאמפר
- 3. משקל התא 39 גרם
- 4. יכולת פריקה של התא בצורה רציפה 30 אמפר...המון!
נתונים יבשים על תא בודד של 26650
- 5. מתח קבוע של התא 3.3וולט
- 6. יכולת אגירה קבועה של התא עד 2300 במיליאמפר.
- 7. משקל תא 70 גרם (משתנה )
- 8. התנגדות התא באום 8 מיליאום
- 9. יכולת טעינה מהירה CCCV עד 10 אמפר ב-3.6 וולט
- 10. יכולת פריקה של התא בצורה רציפה, 70 אמפר...עצום!
- 11. יכולת פריקה של התא בפיק רגעי, של עד 10 שניות. 120 אמפר...עוד יותר עצום!
- 12. מחזוריות חיי מדף לאחר פריקת הסוללה במחזוריות של 10C בעומק של 100% DOD... 1000 מחזורים.
- 13. צפיפות האנרגיה בתא 3000 וואט לק"ג
סוללות הננו פוספאט עשויות ממוט מוליך חשמל חיובי בעל יכולת גבוהה להולכת חשמל דבר הנחשב
קריטי בטכנולוגיה זו. דבר זה יכול להקנות לו פריקה של עד 100 C מערך האמפר שלו, מה שאומר שאם לסוללה
יש נאמר 1000 במיליאמפר היא יכולה להיות שוות ערך לסוללה של 100 כפול 1000 כלומר 100,000 במיליאמפר...
מאה אלף במיליאמפר...100 אמפר...למצבר של הרכב שלנו יש מקסימום 50 אמפר וראיתם לעיתים מה הוא מסוגל לעשות,
כמו להתיך כבלים דקים מדי(כל מי שהיה לו בעבר POWER PANNEL יודע למה אני מתכוון) דבר זה מקנה לסוללות אלו יחס
של כוח למשקל הגבוהים ביותר, יותר טוב מכל סוללה שיש היום בשוק. עם ההתנגדות הנמוכה שיש בתא והיכולת להוליך
חום ביעילות בתא גם. תאים אלו יכולים בצורה שגרתית ועוקבת לפרוק את עצמם ב-100% מהאנרגיה
DOD (DEPTH OF DISCHARGE )שיש בתא...עד 35 C של פריקה, כלומר פי 35 מהמיליאמפר שיש בתא.
תארו לעצמיכם...עד כה היינו צריכים לדאוג לא לפרוק את הסוללה עד הסוף כי זה יכול לקחת אותה לנקודת אל חזור
ובכך להרוס אותה...כל מטיס חשמלי הרי יודע שברגע שהבקר מוציא איזה צליל מסוים או המנוע מתחיל לרדת בכוחו
לעצור מייד ולהטעין את הסוללה, כל הזמן אנו עסוקים ב-"מתי צריך להפסיק כדי שהמנגינה תמשיך לנגן(הרעש של
המנועי בראשלס הוא באיזה שהו שלב כמו מנגינה)". פה אין מה לדאוג, סוללות אלו מיועדות ויכולות לפרוק את עצמן
ב-100% בלי חשש שהן יכולות להינזק. תאי סוללות אלו עטופים במס' שכבות כדי לשמור עליהן, ממכות ודליפות, מה שעושה אותן בטוחות הרבה יותר מכל מה
שאנו מכירים עד היום, מה עוד שהחומר ממנו הסוללה עשויה הוא חומר ידידותי לסביבה ואינו מכיל רעלים כמו עופרת וכדומה...
אני עדיין לא ממליץ לבלוע סוללה או לשים אותה בפה.היכולת שלהן להיטען מהר מאוד שלא כמו סוללות ליתיום אחרות, אשר הדבר יכול לגרום למוט המוליך השלילי שלהן
להיות מצופה ביונים חיוביים ובכך לגרום לריאקציה פיצוצית בתא, עושות את הסוללות A123 למאוד יעילות בטעינה
מהירה אין להן את הבעיה הזו, בגלל מוליכות חום מעולה הן יכולות עדיין לשמור על יכולת הספקת אנרגיה גבוהה מאוד.
תאים אלו לראשונה מיוצרים בטכנולוגיית הלייזר עם כל היתרונות של דיוק והפחתה משמעותיים במשקל, הכוונה היא
לסוללות המיוצרות בתקן ולא כל מה שאנו אולי מכירים מסין וכדומה. התאים מתוכננים לעמוד בהצטברות גזים
כתוצאה משחרור האנרגיה והחום שנוצר בתא ע"י אוורורם אל מחוצה לו, בתאים ישנם כמו חרירים קטנים הנותנים
לגזים לצאת החוצה. הכול שאלה של עיצוב ח'ברה.
אורך חיי הסוללה יכול להגיע ל-10 שנים ויותר.עם כל היתרונות הללו יש גם "חסרונות"...התא לא יכול להכיל יותר מ-2300 מיליאמפר. הסוללה יכולה לפרוק את עצמה
ב-100% בלי שנרגיש בכלל בירידת מתח כלשהי(כאילו דה...זה לא יכול לקרות בסוללה אחרת) יתרון אך גם חיסרון
לא נדע מתי הסוללה יכולה להיגמר ולכן יש לצייד את המערכת במדיד אשר יכול למדוד את כמות המיליאמפר שיצאו מהתא,
כך נוכל לעקוב אחר מצב הסוללות. מדיד רגיל איתו אנו בודקים את סוללות הנייקד והליתיום הרגילות לא יעזור מאחר
וכאן המתח לא יורד כמותם...המתח נישאר תמיד אותו הדבר ...לאחר טעינה מהירה הוא מראה משהו כמו-7.7 וולט
אך לאחר כמה דקות יורד המתח ל6.6 וולט ואפילו נושק ל6.5 וולט, כך הוא נישאר עד שהתא מוציא את כל האנרגיה
שאצורה בתוכו...מדיד וולט רגיל לעולם לא יוכל לתת לנו סטאטוס לגבי הסוללה לכן צריך מדיד שיוכל לתת לנו כמה
מיליאמפר יצא ממנה וכך, לעשות חישוב פשוט, "אם יש לי 2300 במיליאמפר ויצאו אותה עכשיו 300 אז יש לי
עוד 2000 בסוללה" מוזר אבל פשוט.
אז מה ההבדל בין ה-LIFE של HOBBICO ובין הסוללות A123 של חברת A123 SYSTEMS ?
יש המון...
בכתבה הבאה ...
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה